Mașina timpului: vacanțele atunci și acum

Fac parte dintre acele persoane care s-au născut imediat după revoluție, o fată singură la părinți care a văzut marea încă de la 3 ani. Vacanțele alături de părinți au rămas în memoria mea ca niște fotografii chiar și acum când vacanțele sunt altfel. Dacă am acces la mașina timpului, m-am gândit să merg în trecut și să povestesc oamenilor despre posibilitățile actuale. Vrei să știi cum a fost?

Amintiri din vacanțele la mare

Nu țin minte foarte multe de la 3 – 4 ani, ci îmi aduc aminte doar câteva frânturi din vacanțele la mare. Știam că o săptămână (în timpul verii) mergeam la mare, puteam să mă joc în apă și în nisip, stăteam la hotel și mă dădeam în umbreluțe. Așteptam cu nerăbdare noaptea în care trebuia să mergem la gară să așteptăm trenul, dimineața când mă trezeam în tren și simțeam mirosul mării, o vedeam de pe geamul compartimentului și abia așteptam să ajungem la cazare.

Îmi aduc aminte de plajele foarte pline, de stațiunile românești în care am fost cu părinții mei, de restaurantele la care mâncam, de diminețile în care ne trezeam ca să vedem răsăritul. Știu că într-un an ne-am cazat la un hotel într-o cameră cu un balcon ce avea două balansoare. Îi vâd acum de parcă ar fi în fața ochilor: comercianții care mergeau pe plajă și ne cereau bani pentru o fotografie cu maimuța cu lesă roșie. Într-un alt an știu că am mers câteva ore de-a lungul țărmului, trecând la pas dintr-o stațiune în alta.

Aceste vacanțe aveau loc doar o singură dată pe an, pe teritoriul României, fiind decontate de stat. Nu făceam fotografii, ci toate experiențele ne rămâneau în minte și în suflet. Presupun că la fel se întâmpla și înainte de 1989, atunci când nimeni nu visa să părăsească teritoriul românesc pentru a merge în vacanță. Sau nimeni nu se gândea că poate avea mai multe vacanțe într-un an.

Acum, dacă tot s-a descoperit mașina timpului, m-am gândit să le fac o surpriză oamenilor din trecut: să îi vizitez și să le prezint informații despre vacanțele de la începutul unui nou deceniu.

Cum sunt vacanțele în secolul vitezei?

Cu ajutorul mașinii timpului am poposit pe o plajă aglomerată din România: Saturn, iunie 1987. Îmbrăcată lejer, ca pentru plajă bineînțeles, nu mă așteptam nicicând să mă amestec prin mulțime atât de ușor (ei bine, atunci chiar erau foarte mulți oameni pe litoralul românesc). Am intrat în vorbă cu un domn (domnul Geo) care nu era neapărat fericit, ci mai degrabă posomorât deoarece ar fi vrut să viziteze o altă stațiune. Mi-a spus că atunci când a cumpărat biletele nu a fost atent și a poposit în Saturn fără să își dorească acest lucru.

Dacă nu știi unde mergi, orice drum te duce acolo. – Lewis Carroll

🇧🇬 Și atunci am început să îi povestesc despre cele mai interesante Oferte Early Booking și cum îmi aleg eu, cea din viitor, vacanțele. Cu ochii mari cât cepele m-a ascultat, fiind foarte interesat de ceea ce îi spuneam. I-am povestit despre prima mea vacanță petrecută în afara României – acea vacanță în Bulgaria cu destinația Sunny Beach. Mi-am dorit să merg cu nașii mei de botez în vacanță, în semn de recunoștință pentru faptul că mi-au fost alături în toți acești ani. Internetul (această mare necunoscută pentru domnul Geo) mi-a pus la dispoziție numeroase oferte din care am putut alege exact ceea ce ne doream. Am avut posibilitatea de a cumpăra biletele cu 6 luni înainte și am beneficiat de o reducere substanțială. Am optat pentru plata în rate deoarece era la îndemână pentru mine.

Surse foto: ichef.bbci.co.uk, clickandgo.com, hospitalitynet.org

Când a auzit de plata în rate, domnul Geo s-a blocat și m-a întrebat ce este aceasta. I-am spus că în viitor avem mai multe modalități de a ne plăti achizițiile. De exemplu, dacă apelează la Christian Tour pentru a-și alege o vacanță, poate opta pentru plata integrală sau plata unui avans. Se poate plăti online, cu cardul sau cash, chiar și în rate. Este de ajuns să ai card (acel dispozitiv care, pe cât este de mic, pe atât de valoros poate fi).

Apoi i-am povestit despre hotelul de 4 stele la care am stat, cu servicii all-inclusive. Ba mai mult, mi-am adus aminte și de o seară în care l-am lăsat pe nanul meu la un spectacol de stand-up și eu cu nana am fugit repede la hotel ca să ne bucurăm de piscină. Noi două am fost singurele care ne îmbăiam în apa caldă a piscinei în acea seară. 😍

❓ Domnul Geo m-a întrebat la un moment dat din ce parte a țării am venit către litoral. I-am zis că acum locuiesc în Iași iar spre litoral am venit cu mașina. Atunci când am mers în Bulgaria a fost un adevărat maraton: am plecat din Iași către București cu trenul, apoi din București către Sunny Beach cu un autocar supraetajat. Pe lângă aceste două posibilități i-am povestit că există și zborul cu avionul care scurtează foarte mult traseul (câteodată este mai importantă călătoria decât destinația dar pentru persoanele care nu au răbdare, avionul este cea mai bună soluție).

Cel mai bun lucru legat de o călătorie este anticiparea și amintirea; realitatea are mai curând de-a face cu pierderea bagajelor. – Regina Nadelson

Deja mi s-a părut că ochii domnului Geo sclipesc și, în loc să fie înmărmurit de numeroasele informații noi pe care le asculta, el mai avea curiozități. De exemplu, m-a întrebat ce este acel serviciu all-inclusive de care i-am povestit? Și i-am povestit: în Bulgaria am avut 3 mese pe zi ce puteau fi servite la anumite ore în restaurantul hotelului. Am putut mânca oricât, fără să ne mai facem probleme cu servirea mesei în oraș. Bineînțeles că am cutreierat stațiunea și am gustat și din bunătățile altor restaurante. 😀 În viitor există și servicii ultra all inclusive care oferă clienților activități din zona entertainment-ului: caiac, tenis, hidrobiciclete etc.

În sfârșit, domnul Geo mi-a povestit că el a venit la mare doar ca să se relaxeze. Stă toată ziua pe plajă, socializează cu diferite persoane, citește, completează un rebus, face tratament cu nămol și seara merge la câte o terasă unde se ascultă muzică live. Nu părăsește stațiunea timp de o săptămână, atât cât durează vacanța. M-a întrebat dacă la fel este și în viitor iar eu, cu un zâmbet larg, i-am răspuns: în primul rând, suntem însoțiți la fiecare pas de telefonul nostru inteligent (uneori este mai inteligent decât noi și ne numără chiar și pașii). Facem poze la orice ni se pare interesant și postăm în mediul online. Pe telefon avem și GPS-ul care ne arată unde suntem și cum să ajungem dintr-un punct în altul fără pic de efort.

În al doilea rând, mulți dintre noi avem mașini personale, deci nu vom petrece întreaga vacanța doar într-o stațiune. Unele persoane doresc să se bronzeze, deci vor sta doar la soare și vor face baie în mare, altele vor să citească romanul preferat și stau pe șezlong sub umbreluță, alte persoane vizitează obiectivele din vecinătatea stațiunii. Sunt și persoane care merg la masaj, la saună, altele mai active joacă tenis sau volei pe apă. Hotelurile sunt pregătite cu locuri de joacă special amenajate pentru copii (lucru rar întâlnit în 1987).

O vacanță înseamnă să nu ai ce face dar să faci toată ziua ceva. – Robert Orben

💡 Foarte important: nu avem o singură vacanță pe an. Dacă avem zile de concediu și serviciul ne permite, putem să călătorim în fiecare săptămână către orice destinație de pe Pământ. Internetul ne este de foarte mare ajutor atunci când căutăm oferte iar, pentru ca vacanța să fie așa cum ne-am dorit, putem apela la agențiile de turism. Acestea ne oferă pachete de vacanță și găsesc cu siguranță destinația potrivită așteptărilor noastre. 🌴

Concluziile călătoriei în timp

Călătoria în timp s-a scurs destul de repede. Mi-a făcut mare plăcere să îi povestesc domnului Geo câteva detalii din viitor, înveselindu-l și făcându-l să uite de supărarea lui. Ne-am împărtășit experiențele și ne-am strâns mâna, sperând că ne vom mai întâlni vreodată. Mie mi-a făcut mare plăcere să văd cum erau oamenii acum 32 de ani, cum își petreceau vacanța, cum socializau iar domnul Geo s-a bucurat că în viitor există și posibilitatea de a-și anula biletele de vacanță. 😉